Idealna waga – jak ją oszacować?

| Kwiecień 28, 2018 | 0 Comments

Jak masa ciała wpływa na bieganie? Czy to prawda, że czym niższa waga, tym szybciej będziemy biegać?

Każdy kilogram to dodatkowe obciążenie dla mięśni i układu kostnego – żeby się o tym przekonać wystarczy zabrać ze sobą na trening dwa obciążniki kilogramowe. Łatwo poczuć różnicę. Przy budowaniu własnej masy mamy wpływ przede wszystkim na zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej w organizmie. Trzeba jednak pamiętać, że tkanka tłuszczowa jest konieczna dla właściwego funkcjonowania organizmu, zwłaszcza u długodystansowych biegaczy, u których stanowi źródło energii.

Jak oszacować prawidłową masę ciała?

Najbardziej znana metoda szacowania wagi to wskaźnik BMI, czyli Body Mass Index. Jest to iloraz wagi w kilogramach i kwadratu wzrostu w metrach. BMI w przedziale 19 – 25 uznaje się za normalne.

Stosowanie BMI w przypadku sportowców może jednak budzić pewne wątpliwości. W końcu intensywny trening powoduje wzrost masy ciała przez rozbudowę tkanki mięśniowej, co nie ma nic wspólnego z nadwagą.

Mierzenie obwodów

Prosty sposób do zastosowania w domu to mierzenie obwodów różnych części ciała. Najczęściej zaleca się mierzenie obwodu bioder i talii, a następnie wyznaczanie ich stosunku.
Stosunek obwodu talii do obwodu bioder powinien wynosić u mężczyzn mniej niż 0, 86, a u kobiet – 0, 95.

W gabinecie lekarskim

Naprawdę dokładne pomiary zapewni jedynie odpowiedni sprzęt. Takie sposoby są zalecane osobom bardziej zaawansowanym, które chcą na bieżąco monitorować stan swojego organizmu. Do najbardziej znanych metod należy pomiar grubości fałd skórno-tłuszczowych.
Szczegółowe wyniki można uzyskać dzięki metodzie bioelektrycznej impedancji BIA, która pozwala na określenie rodzaju tkanek i ich rozmieszczenia. Ponieważ tkanka tłuszczowa jest kiepskim przewodnikiem elektryczności, powoduje opór, co daje podstawy do oszacowania jej ilości w organizmie.

Tabele

Informacje na temat wagi biegaczy można znaleźć w różnych tabelach, np. tabelach Danielsa. Trzeba jednak liczyć się z tym, że są to dane przybliżone, które nie uwzględniają wielu indywidualnych czynników.

Tags: , , ,

Category: Trening

About the Author ()

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *